niedziela, 27 lutego 2011

Raport na temat kondycji e - commerce w Polsce

Money.pl oraz Wprost zbadały największe e – sklepy pod kątem obsługi klienta (posiadanie infolinii, firmowego komunikatora), możliwości odbioru osobistego towarów, funkcjonalność strony www, asortyment i wiele innych. Łącznie wyróżniono 10 grup kryteriów, a każdy ze sklepów mógł otrzymać maksymalnie 100 punktów. Wyjątkiem była branża turystyczna, która nie podlegała kategorii „dostawa produktu”, dlatego firmy z tego segmentu mogły uzyskać maksymalnie 90 pkt.





Giganci polskiego e – commerce



Jak widać, największymi graczami wśród sklepów internetowych są branże związane z wyposażeniem domu, RTV i AGD oraz odzieżą i obuwiem. Co to dla Ciebie oznacza? Jeśli planujesz zarabiać dzięki sklepowi internetowemu, w powyższej tabeli widzisz, gdzie będziesz musiał się zmierzyć z największą konkurencją, oraz gdzie jest jej stosunkowo mało. Z badań przeprowadzonych przez Sklepy24.pl wynika również, że najwięcej przybywa sprzedawców internetowych z branży odzieżowej oraz akcesoriów dziecięcych – jest to kolejna wskazówka, jeśli myślisz o założeniu biznesu w Internecie.

E – klient. Kim jest?

Mimo, że z roku na rok rośnie liczba sklepów internetowych, to również wzrasta liczba konsumentów, którzy robią zakupy on – line. E – commerce liczy obecnie (w zależności od szacunków) od 7 do 10 tysięcy sklepów. Jeśli chodzi o liczbę klientów, GUS mówi o 8 milionach osób, podobne dane podaje NetTrack. Jeśli oferujesz produkty, których grupą docelową jest młodzież, pomyśl o umieszczeniu swoich produktów na Allegro – wg badań ACR Rynek 83% nastolatków korzysta z największego serwisu aukcyjnego w Polsce.
Co jest również istotne, polski e – klient jest coraz bardziej wyedukowany i wybredny – na samo przeglądanie Twojej witryny poświęca coraz mniej czasu. Musisz przede wszystkim pracować nad czytelnością Twojego serwisu, tak żeby najważniejsze aspekty Twojej działalności zapadły w pamięć klientowi (tzw. Najbardziej Oczekiwana Akcja).

Odbiór osobisty

Mimo, że polskie sklepy internetowe w większości ograniczają się jedynie do sprzedaży wysyłkowej, to już 20% z nich posiada swoje stacjonarne oddziały. Wiadomo, że prowadzenie sklepu fizycznego to większe koszta i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Jeśli jednak chcesz zrobić ukłon w stronę klienta – pomyśl chociażby o placówce partnerskiej, gdzie klient będzie mógł obejrzeć Twoje produkty albo po prostu je odebrać.

Pamiętaj o jednym – przy takim nasyceniu w niektórych branżach, to nie Twoje ceny będą świadczyły o Twojej przewadze konkurencyjnej. Przede wszystkim będzie to jakość produktów, które sprzedajesz, a po drugie – pakiet usług dodatkowych (serwis, obsługa klienta, szybka wysyłka itp.)



Wrażenia na temat raportu

Czego mi zabrakło? Może organicznych danych na temat ilości punktów cząstkowych, zebranych przez poszczególne sklepy. Na samym początku raportu mamy wyniki końcowe rywalizacji, ale nie wiadomo jak wypadły poszczególne sklepy w konkretnych kategoriach. Myślę, że nie byłoby dużym uchybieniem, gdyby ekipa Interaktywnie.com (to oni przygotowali raport z badań) wskazała liderów wśród obsługi klienta, asortymentu itp.

Ponieważ raport był też formą promocji dla firm oferujących oprogramowanie open source, czy chociażby firm kurierskich i platform płatnościowych – mogliśmy przeczytać wywiady z przedstawicielami firm oferujących omawiane usługi.
Moja opinia na temat raportu jest jak najbardziej pozytywna, autorzy analizowali nie tylko główne źródło wiedzy, jakim było badanie przeprowadzone przez Money.pl i Wprost. Sama treść raportu była przejrzysta, a tabele i wykresy łatwe w analizie.

Jeśli jesteś związany z e – commerce, napisz mi proszę, jak z Twojej perspektywy wygląda dana branża. Jeśli dopiero masz zamiar założyć swój sklep – mam nadzieję, że choć trochę cię ukierunkowałem.

Pozdrawiam Cię serdecznie i do usłyszenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz